Artikelmarknadsföring är ett utmärkt sätt att sprida information om ditt varumärke. Genom att skriva artiklar och bloggar kan du öka trafiken till din webbplats, öka försäljningen och öka kännedomen om ditt varumärke. Den här typen av innehåll är lätt att hitta på nätet och kan locka till sig din idealiska målgrupp. Det kan också användas för att informera andra personer i företaget eller samhället.
Artikelmarknadsförare källsorterar innehåll som är relevant för en viss nisch och levererar det till en målgrupp. De vet exakt var deras målgrupp befinner sig och kan analysera deras beteende för att utforma strategier som fungerar. Deras innehåll kommer att öka antalet klick från denna målgrupp och de kommer också att vara mer benägna att klicka på webbannonser eller köpa varor.
När du väl har valt ut din målgrupp är det dags att skapa ett produktionsschema. Beroende på dina mål kan du publicera artiklar varje vecka på din webbplats, på en enskild författares blogg eller skicka in dem till en inlämningstjänst. För att marknadsföra dina artiklar ska du se till att du kryssar i alla rutor under avsnittet on-page SEO.
För att generera bakåtlänkar är det viktigt att lägga upp artiklar i artikelkataloger som har en bra sökmotorrankning och som är relevanta för din nisch. Du kan skriva dessa artiklar själv eller anlita en frilansskribent. Du bör dock alltid korrekturläsa ditt arbete. Kom ihåg att kvalitet är lika viktigt som kvantitet.
Bloggning för artiklar om marknadsföring på nätet
Även om du kanske redan är bekant med bloggande som en effektiv metod för marknadsföring på nätet finns det fortfarande många former av innehåll som kan hjälpa ditt företag att växa. Du kan till exempel skapa en företagsblogg för att visa upp din expertis inom din bransch och för att attrahera organisk söktrafik som omvandlas till leads för ditt säljteam. Du kan också använda långformat innehåll för att utbilda webbplatsbesökare och föra dem genom köparens resa. Du kan till exempel använda en infografik för att dela med dig av viktig information till din publik.
Den sociala marknadsföringen
Social marknadsföring är ett tillvägagångssätt för marknadsföring som fokuserar på att förändra konsumentens beteende på ett positivt sätt. Denna typ av marknadsföring kräver en djup förståelse för dina konsumenters problem, önskemål och smärtpunkter. Dessa saker kommer att vägleda dina ansträngningar och bestämma marknadsföringens ”4Ps”. Social marknadsföring är framgångsrik endast om människor är villiga att ändra sitt beteende. Den goda nyheten är att åttio procent av de vuxna är redo att göra skillnad i världen.
Det första steget i social marknadsföring är att definiera ett problem och förstå hur konsumenterna ser på det. När detta väl är förstått kan marknadsförare sätta in beteendet i ett positivt eller negativt ljus. Ett företag kan till exempel positionera beteendet som fördelaktigt genom att citera statistik, medan en negativ position kommer att baseras på personliga erfarenheter. Social marknadsföring innebär också att man fastställer ett pris för den sociala nytta som konsumenterna kommer att få.
När man fastställer priset för en produkt för social marknadsföring bör man ta hänsyn till den tid och ansträngning som konsumenterna måste investera. Priset kan vara monetärt eller immateriellt, till exempel tid, ansträngning och risk. Om priset är för högt kommer erbjudandet att ha ett lågt uppfattat värde, vilket minskar chanserna att det antas. Om däremot de upplevda fördelarna är större än kostnaderna, är det mer sannolikt att beteendet antas.
Social marknadsföring är ett kraftfullt verktyg för att öka medvetenheten om sociala problem och skapa ett enkelt sätt att göra världen till en bättre plats. Denna marknadsföringsmetod gör det mer önskvärt att utföra en viss aktivitet, vilket är särskilt effektivt när det finns ett välgörenhetselement. De flesta människor vill göra gott i världen, och social marknadsföring hjälper dem att göra det. Forskning visar att 84 % av millennials gör en välgörenhetsdonation, och den genomsnittliga donationen är 481 dollar per år.